Rome, dag 1 - Reisverslag uit Rome, Italië van Iris, Annemiek en Walko Dam - WaarBenJij.nu Rome, dag 1 - Reisverslag uit Rome, Italië van Iris, Annemiek en Walko Dam - WaarBenJij.nu

Rome, dag 1

Door: Walko

Blijf op de hoogte en volg Iris, Annemiek en Walko

06 Juni 2013 | Italië, Rome

Vandaag onze eerste dag in Rome. Het is nu 18:14 uur en we zijn net terug in het hotel. Mooie eerste dag gehad. Maar laten we bij het begin beginnen.

Ons vliegtuig vertrok vanochtend om 07:00 uur van vliegveld Rotterdam. Avond daarvoor op tijd naar bed maar door Wordfeud werd het toch weer iets later dan ik had gewild. Lekker geslapen.....tot 03:00 uur en daarna niet meer. Op tijd eruit naar het vliegveld, bagage afgegeven, inchecken hadden we al online gedaan. Vliegtuig in en gaan. Mooi op tijd vertrokken. Vlucht zelf ging goed netjes op tijd en even voor 09:00 uur landden we op het vliegveld bij Rome.

Koffer opgehaald en daarna eerst een espresso gedronken bij een koffie bar. Geen haast.
Daarna naar het treinstation en de trein naar station Termini genomen. Dat duurde een half uur. 15 minuten lopen naar het hotel Napoleon en we konden na 5 minuten al onze kamer op.

Wat doe je als eerste als je op je hotelkamer komt? Juist, de wifi verbinding in orde maken. Daarna omkleden en de stad in.

Het plan was om naar het colosseum te gaan en misschien ook het forum te bezoeken en de heuvel Palatijn waar de restanten staan van de verblijven van diverse Romeinse keizers. Onderweg naar het colosseum ontdekten we dat we toch wel trek hadden dus op zoek naar een eettent. Dan hoef je niet lang te zoeken, er zijn er genoeg.
2 pizza's en 2 bier. Dat ging er wel in. Lekker op ons gemak ff lunchen;).

Daarna richting colosseum, dat lag aan de overkant van de straat.
Aangekomen bij de ingang, stond een enorme rij mensen voor de kassa. Ik kon er alleen maar om lachen want ik had thuis al tickets geregeld en afgedrukt. Dus de rij langs gelopen en naar de ingang. Goed geregeld.

Binnen het colosseum liepen we door de gewelven heen, indrukwekkende bogen boven ons hoofd. Dan naar buiten om de arena te bekijken. Of liever, wat daar van over is. Een imposante aanblik, dat moet gezegd worden. Zeker als je dit bouwwerk plaatst in de tijd waarin het gebouwd is. Toch heeft de tand des tijds zijn sporen achter gelaten. Veel is verdwenen en veel restauraties zijn nodig geweest om het bouwwerk in de staat te houden zoals het nu is. Maar indruk maakt het wel.

Na het bezoek aan het colosseum op weg naar het forum en de heuvel Palatijn. Deze liggen naast elkaar. Ook hier konden we weer snel de rij bij de ingang passeren met onze internet ticket. Een aanrader!

De restanten van de bouwwerken op de heuvel Palatijn geven aan dat hier enorme bouwwerken hebben gestaan. Niet alleen resten van woonverblijven maar ook restanten van een groot stadion. En dit keer geen stadion waar gevechten in werden gehouden maar een plek waar een enorme tuin in heeft gestaan omringd door prachtige muren met bogen en pilaren. Ook hier is een belangrijk deel van verdwenen. Maar met een beetje fantasie kan je je een aardig voorstelling maken hoe het er uit gezien moet hebben.....denk ik;)

Hierna dalen we af van de heuvel naar het naastgelegen forum. In het oude Rome een belangrijke plaats waar oa recht gesproken werd en vonnissen werden voltrokken. Vermaak voor de burger!

Ook op deze plek veel brokstukken, sommige pilaren staan nog overeind, een bewijs uit een ver verleden dat hier gigantische bouwwerken hebben gestaan.

Na het bezoek aan het forum vonden we het genoeg voor vandaag. Eerst maar weer wat drinken en de vermoeide voeten bij laten komen. Het is heel de dag warm geweest, veel zon en een lichte wind, kortom goed weer om te wandelen.

Zodadelijk lekker wat eten, als Piekie weer wakker is want die ligt lekker te snurken naast me.....

O ja, en nog wat foto's plaatsen natuurlijk. Hoop dat het gaat lukken;)

Dat was dag 1, een mooie dag!

• 06 Juni 2013 - 19:34

Iris Van Dam:

Very nice!!!

Ik heb ook een pizza op ;)

ps. Dit is trouwens geen stuk tekst voor op IRanwa he.....meer voor op Anwa :p

xxxx

• 06 Juni 2013 - 20:06

Andrea:

Man man wat handig die e-tickets met goeie datum :)))
    X

• 06 Juni 2013 - 20:15

Iris, Annemiek En Walko Van Dam:

Eh....ja, wel handig als er een goeie datum opstaat ....hihi

• 06 Juni 2013 - 22:42

Jos:

En hoe zit 't met de beroemde Vestaalse Maagden?

• 06 Juni 2013 - 23:19

Peter Evegroen:

Veni vidi Vinci. Rare jongens die romeinen . niet vergeten ijsjes te eten bij de Spaanse trappen

• 07 Juni 2013 - 20:58

Sonja:

Geweldige stad! Veel plezier nog de komende daagjes.

Tags: Rome, colosseum