Rome, dag 2 - Reisverslag uit Rome, Italië van Iris, Annemiek en Walko Dam - WaarBenJij.nu Rome, dag 2 - Reisverslag uit Rome, Italië van Iris, Annemiek en Walko Dam - WaarBenJij.nu

Rome, dag 2

Door: Walko

Blijf op de hoogte en volg Iris, Annemiek en Walko

07 Juni 2013 | Italië, Rome

Dag 2, pfff wat een dag ;)

Eerst nog even terug naar gisteravond. Het verslag van dag 1 sloot ik af met de opmerking dat we nog zouden gaan eten als Annemiek wakker zou worden van haar hazeslaapje nadat we terug waren gekomen van ons bezoek aan het Colosseum. Nou, je raadt het al, dat hazeslaapje liep een beetje uit en van eten is helemaal niks meer gekomen. Ik was ook best wel moe en eigenlijk hadden we ook geen trek meer gisteravond.

Dus dat hebben we vanochtend maar goed gemaakt met een ontbijt voordat we op pad gingen. Het plan was om de St. Pieter te bezoeken en de Engelenburcht. Zo gezegd zo gedaan. Vanaf ons hotel naar de St. Pieter was ongeveer 4,5 km dus dat was goed te lopen. Ik denk dat we vandaag uiteindelijk meer dan 10 km hebben gelopen.

We vertrokken om 10:00 uur richting het Colosseum en omdat het weer behoorlijk warm was probeerden we zo veel mogelijk in de schaduw te lopen en dat lukte aardig. Voorbij het Colosseum en het Forum kwamen we aan bij het monument voor Victor Emanuel, eerste koning van het verenigd Italië ergens in 18zoveel ;). Een enorm gebouw helemaal uit wit marmer opgetrokken.

Net voorbij dit gebouw even een bar in om een espresso te nemen, een lekkere sterke voor maar 1 euro. Na een paar minuten verder te hebben gelopen, zag ik op de kaart dat als we rechtsaf een straatje in zouden lopen, we bij het Pantheon uit zouden komen. Deze bezienswaardigheid stond ook op de lijst. Een korte omweg bracht ons bij het Pantheon. We naderden dit gebouw vanaf de achterzijde en die achterzijde ziet er gewoon niet uit. Maar als je doorloopt kom je op een pleintje met een fontein en als je je dan omdraait kijk je naar de voorkant van het Pantheon.

Ik was verrast door de grootte van het gebouw. Ik had verwacht dat het kleiner zou zijn. De voorkant bestaat uit een soort portaal, gedragen door een aantal mooi gevormde zuilen. Toen naar binnen en dan betreedt je een ruimte die best indrukwekkend genoemd mag worden. Het meeste indruk maakt toch wel de koepel die ook weer groter was dan ik had verwacht. Het gebouw is wereldberoemd omdat het ooit het grootste gebouw was met een koepel die alleen gedragen wordt door de muren waarop deze rust. En 2000 jaar geleden gebouwd met beton dat bestaat uit vulkanisch gesteente om het gewicht te beperken. En dan de lichtinval door de opening in het midden van de koepel. Erg mooi om te zien.

Na dit gezien te hebben gingen we verder richting de rivier de Tiber om als eerste een bezoek te brengen aan de Engelenburcht. Ook dat is een indrukwekkend gebouw met heel veel trappen en gangen. Vanaf het dak heb je een prachtig uitzicht over Rome. Aan de kant van de St. Pieter is op een deel van de muur een bar. We hadden inmiddels trek en dorst gekregen dus een salade met een Moretti ging er wel in. Met uitzicht op de St. Pieter hebben we hier even lekker van genoten.

En hierna op weg naar de St. Pieter. Er stond een behoorlijke rij voor de ingang maar deze liep vlot door. Na ongeveer een kwartier waren we bij de ingang. De St. Pieter is een enorme kerk en ook best mooi van binnen maar het heeft voor mij geen betekenis. Ik denk altijd maar dat alle pracht en praal de burgers enorm veel gekost moeten hebben maar dat terzijde. Het is mooi om te zien.
Waar ik eigenlijk voor naar de St. Pieter was gekomen, was het beklimmen van de koepel om van het uitzicht te genieten.

Rechts naast de basiliek is de ingang naar de koepel. De ingang van de basiliek is gratis maar als je naar de koepel wilt, moet je betalen. En dan kan je kiezen....als je met de trap wilt is het 5 euro, wil je met de lift dan is het 7 euro. Annemiek wilde graag met de lift dus wij met de lift. Maar er zat een addertje onder het gras....
Als je ging lopen waren het 551 treden, als je met de lift ging, moest je nadat je uit de lift kwam toch ook nog 320 treden op.

Toch maar met de lift;). Na de lift volgden treden vooral op een wenteltrap die steeds nauwer werd. Omdat de koepel op een bepaald moment naar zijn middelpunt buigt, loop je binnen op de trap helemaal scheef als je bijna boven bent. En als je dan denkt dat je er bent, volgt er nog 1 wenteltrapje dat zo nauw is, dat je denkt dat je klem komt te zitten.

En dan ben je boven. En heb je een uitzicht dat werkelijk de moeite van al die trappen waard is. Een prachtig uitzicht over het St. Pietersplein. En in de verte alle bekende gebouwen die Rome rijk is. Werkelijk schitterend. Aan de achterkant van de basiliek heb je een mooi uitzicht op de tuinen van het Vaticaan met daarin verschillende fonteinen. Op 1 gebouw in die tuin staan allemaal schotels en antennes. Waarschijnlijk de ICT afdeling van het Vaticaan.

Na ongeveer een half uurtje hadden we het wel gezien en begon de afdaling. Dat ging wat vlotter dan de beklimming. Je komt uit in de basiliek zelf. Tijd om terug naar het hotel te gaan, het was nog een behoorlijk stukje lopen. Maar we hadden weer een hoop moois gezien.

Na ruim een uur kwamen we terug in het hotel. Even douchen en bijkomen van de dag. Om half 8 was er een wijnproeverij met hapjes in de bar. Het was gezellig druk en de wijn, een witte, was erg lekker. De manager van het hotel hield nog een korte toespraak en vertelde over het hotel dat al meer dan 50 jaar een familiehotel was. Daarna ook nog even persoonlijk met de man gesproken, was erg leuk.
Na de wijnproeverij was het tijd voor het diner, dit keer ging het wel door;). Lekker gegeten in het hotel zelf zodat we hierna lekker snel naar onze kamer konden. Best moe, maar een hoop moois gezien.
Het mooiste van vandaag? Voor mij toch wel het Pantheon en het uitzicht van de St. Pieter.

Het plaatsen van de foto' op deze site gaat niet zo geweldig vanaf de iPad, dat doe ik wel als ik weer thuis ben. In plaats daarvan zet ik er wel wat op Facebook.

Morgen dag 3, wat staat er dan op het programma?
Dat zullen jullie morgen wel zien;))

Ciao!

• 08 Juni 2013 - 11:02

Miek Schrauwen-Meulbroek:

Hallo lieve mensjes,
    Vanmorgen jullie reisverslag(en) gelezen. Wat een indruk moetn jullie hebben opgedaan!
    Ook leuk om te horen (lezen) dat het jullie uitstekend bevalt. Dat is dus genieten en cultuur snuiven!
    Heel wat anders dan jullie (w.s.) gewend zijn he?
    Ben benieuwd naar het volgend verslag.
    Liefs en nog veel plezier!
    Mam