Stonehenge en Bath - Reisverslag uit Amesbury, Verenigd Koninkrijk van Iris, Annemiek en Walko Dam - WaarBenJij.nu Stonehenge en Bath - Reisverslag uit Amesbury, Verenigd Koninkrijk van Iris, Annemiek en Walko Dam - WaarBenJij.nu

Stonehenge en Bath

Door: Walko

Blijf op de hoogte en volg Iris, Annemiek en Walko

07 Mei 2015 | Verenigd Koninkrijk, Amesbury

Vandaag hebben we 2 reisdoelen, Stonehenge en Bath. Eerst ontbeten natuurlijk, een stevig ontbijt zodat we er weer even tegen kunnen.

Eerst op weg naar Stonehenge vanaf Newport over de snelweg M4, de rivier de Severn over terug naar Engeland vanuit Wales. Vanaf afslag 16, Swindon, de snelweg af en binnendoor naar het plaatsje Amesbury. Vanaf de snelweg rijd je door een heel mooi landschap. Typisch engels met glooiende heuvels, weilanden gescheiden door lage heggen of muurtjes. Wegen zijn lekker smal dus goed opletten, het links rijden blijft een beetje onnatuurlijk.

De stenen waar Stonehenge om bekend staan, staan langs de A303 en zijn vanaf de weg ook goed te zien. Toen we er voorbij reden zei ik nog: "Zo, dat hebben we ook weer gezien..." maar daar kwam ik niet mee weg ;).

Om bij de stenen te komen, rijden er pendelbussen van en naar de plaats waar de stenen staan vanaf het bezoekerscentrum. In het bezoekerscentrum is een doorlopende tentoonstelling over het ontstaan van dit monument. Het monument bestaat uit meer dan alleen de stenen waar het bekend van is. In de wijde omgeving rondom deze stenen zijn diverse grafheuvels en andere overblijfselen zichtbaar. Vooral vanuit de lucht is dit goed te zien. (zie Google Maps)

Bij het monument zelf, kun je door middel van een audio tour meer te weten komen over het monument. Tussen de stenen doorlopen is er niet meer bij. Vroeger kon dit wel, maar om het monument te beschermen is dit nu niet meer toegestaan. Al met al best indrukwekkend.

Vanuit Stonehenge op weg naar Bath. Bath staat bekend om zijn warme minerale bronnen en die werden door de Romeinen dan ook ten volle benut. De Romeinen hebben in Bath een indrukwekkend complex neergezet waar nu nog maar een klein deel van over is natuurlijk, maar aan de hand van de overblijfselen en de gemaakte maquettes is goed te zien hoe groot het complex is geweest en hoe slim er gebruik is gemaakt van de warme bron. De warme bron is er nog steeds, er komt per dag meer dan een miljoen liter warm water naar boven.

Na nog wat gegeten te hebben, weer terug naar Newport. Was een vermoeiende dag maar wel weer veel moois gezien. foto's staan weer op Facebook.

• 10 Mei 2015 - 12:29

Mam Schrauwen:

Hoi mensen,
    Leuk dat verslag van jullie. vandaag (zondag 10 mei) is het voor jullie een dubbele feestdag!
    Walko, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Bovendien is het Moederdag vandaag.Een hele fijne
    dag vandaag.
    Mam